Google Analytics Tips om goed te gebruiken

tips voor goed gebruik van Google Analytics

Zojuist gelezen en van harte aanbevolen een artikel Geschreven door Martijn van de Spreng

Google Analytics is met afstand de beste ‘teller’ voor op websites, en wordt gebruikt op meer dan 90% van alle websites in het zakelijke segment. Ondanks dit hoge marktaandeel gebruikt meer dan 80% (bron: Econsultancy) Analytics verkeerd…..

Veel website eigenaren gebruiken Google Analytics alleen om vast te stellen hoeveel bezoekers een website heeft gehad in een bepaalde periode. Het aantal bezoekers zegt als gegeven op zich echter niet veel over het succes van een website, veel belangrijker is het bijvoorbeeld te weten hoe lang een bezoeker op de website is, op welke manier deze is binnen gekomen, welke zoekwoorden zijn gebruikt, hoe de site gebruikt wordt en hoeveel pagina’s er bekeken zijn.

Google Analytics geeft inzage in deze gegevens, en deze gegevens zijn zo te combineren dat je een goed beeld krijgt van wat er allemaal op je site gebeurt.

Om het voor website eigenaren eenvoudiger te maken om Google Analytics ‘beter’ te gaan gebruiken hebben we vijf eenvoudige stappen geformuleerd waarmee je kan beginnen om Analytics beteer te gaan gebruiken:

1. Stel je doelen vast

De tijden dat een website niet meer dan een digitaal visitekaartje was liggen ver achter ons, het besef dat een website een krachtig marketingsinstrument kan zijn dringt steeds verder door bij het MKB. Maar wanneer is een website nu succesvol? Wanneer vind je een bezoek aan je website succesvol, waar wil je dat een bezoeker uiteindelijk terecht komt? In dat een invullen van een contactformulier, het inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een productcatalogus of iets heel anders?

Het vaststellen van je doelen is dan ook de eerste stap die genomen moet worden, voordat we verder kunnen gaan met het gebruik van de door Analytics verzamelde statistieken.

2. Controleer hoe je gevonden wordt

Bezoekers aan een website zijn anoniem, anders dan bij een traditionele winkel kan je doorgaans niet zien wie er aan de toonbank staat of een informatiefolder meeneemt. Juist daarom is het bij een website noodzakelijk te weten via welke bronnen de meest waardevolle bezoekers (bezoekers die een de eerder vastgestelde doelen behalen) op je website komen.

De meeste bezoekers komen vaak via zoekmachines, het is dan ook van groot belang te weten welke zoektermen er gebruikt worden, en welke zoektermen het vaakst tot gevolg hebben dat een van de gestelde doelen behaald wordt. Het kan maar zo zijn dan een bepaalde zoekterm maar liefst 70% van je website bezoekers oplevert, maar deze bezoekers gemiddeld slechts 1,1 pagina op je website bekijken en binnen 15 seconden weer weg zijn. Deze bezoekers vinden waarschijnlijk niet dat waar ze op zoek waren, en zijn snel weer weg. Een andere zoekterm zou wellicht slechts 2% van de bezoekers aan je website op kunnen leveren, maar wel tot gevolg hebben dat deze bezoekers gemiddeld 7 pagina’s op je website bekijken en vaak een van de gestelde doelen behalen. Dit zijn zeer waardevolle bezoekers!

Met Google Analytics kan je vaststellen hoe deze 2% op je site terechtkomen. Indien deze bezoekers via een bepaalde zoekterm op Google binnen komen zou je dit aantal met een SEO campagne kunnen verhogen. Als deze bezoekers via een link op een andere site binnenkomen zou je kunnen overwegen contact met de webmaster van die site op nemen, met het verzoek om een prominentere plek of plaatsing van een banner.

3. Meet alleen verkeer van je bezoekers

Met Google Analytics wil je alleen de bezoekers activiteit meten, het is dus van belang dat je het bezoeken van jezelf, je collega’s en je website ontwikkelaar uitsluit in Analytics. Intern verkeer vervult de statistieken in Google Analytics, en dient daarom uitgesloten te worden.

Dit kan je eenvoudig doen in de instellingen van Analytics.

4. Zet Site Search Tracking aan

Veel websites bevatten een zoekformulier waarmee de bezoekers op basis van een zoekterm de pagina’s, blogs en documenten op een website kunnen bezoeken. Google Analytics biedt met het onderdeel Site Search Tracking de mogelijkheid om ook deze ‘interne’ zoekopdrachten te monitoren.

Bezoekers die het zoekformulier op je website gebruiken zijn doorgaans bezoekers die van grote waarde zijn, ze zijn immers op zoek naar specifieke informatie op je website en stoppen er tijd en energie in om deze te vinden.

Het is van dan ook groot belang te weten welke zoekopdrachten deze bezoekers gebruiken, hoeveel pagina’s ze bezoeken, wat de duur van het bezoek is, of ze de gestelde doelen behalen en via welke pagina ze je website weer verlaten.

Met deze informatie kan je vaststellen hoe deze bezoekers zich over je website bewegen, en ze wellicht door kleine aanpassingen aan je website sneller en vaker uit laten komen op een van je doelen.

5. Extra aandacht voor social media

Google Analytics heeft speciale functies om bezoekers die via social media op je site komen te volgen. Zorg er dan ook voor dat je je zakelijke Twitter, Facebook en YouTube accounts koppelt aan Analytics. Dit geeft je de mogelijkheid om vast te stellen welke posts op Facebook een hoog aantal bezoekers dat een van de gestelde doelen behaalt tot gevolg heeft.

Je kan bijvoorbeeld vaststellen of een post op Facebook leidt tot aan aankoop in de website, of een Tweet op Twitter tot het invullen van een contactformulier. Op basis van de gegevens over het bezoek aan je website via social media kan je snel vaststellen wat voor soort posts tot een succesvolle website bezoeker leiden, door hier op te anticiperen kan je veel effectiever gebruik gaan maken van bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

Deze inhoud is alleen toegankelijk voor leden van deze site. Als je een bestaande gebruiker bent, log dan in. Nieuwe gebruikers kunnen zich hieronder aanmelden.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   
Nieuwe gebruiker
*Verplicht veld
error: Screenshot only